top of page

עולם שלם מתחת למים - דגים

עודכן: 19 באפר׳ 2020

מבנה יחידת הלימוד- עולם שלם מתחת למים- דגים

שם הפעילות: עולם שלם מתחת למים - דגים.

ביחידה זו נלמד על הדגים.

  1. זיהוי מבנה הדג (סרטון + שאלות באתר מטח).

  1. זיהוי והיכרות עם סוגים שונים של דגים (ע"י תמונות ודף מידע).

  2. בחירת סוג דג וחקירתו. מילוי דף ת.ז (שיחולק ע"י המורה) לדג הנבחר.

  3. הכנת שני דגמים של הדג והדפסתם.

  4. לבסוף נשים את הדגים בקערת זכוכית ויש לנו דגי נוי באקווריום.

שמות היוצרים:

דינה בייקר

שמחה אל-אור

עליזה אלבז

תיאור קצר: בתחילת השיעור יתקיים דיון בנושא "החיים מתחת למים"

התלמידים יספרו על יידע קודם שלהם בנושא זה.

בשיעור זה נסביר לתלמידים את סדר העבודה במהלך 3 השיעורים הבאים.

נושא: "חיים מתחת המים- דגים"

שכבת גיל: שכבת ד'

רמת קושי: בינוני

משך הפעילות: 3 שיעורים

מיומנויות נדרשות: שימוש במחשב ככלי לכתיבה, מיומנויות איתור מידע במרשתת, מיומנויות למידת חקר, מיומנויות שימוש בתוכנה טינקרקד.

זמן הדפסה (בין השיעורים) : ההדפסה היא התוצר הסופי לאחר שני שיעורי לימוד.

ציוד נדרש: מחשבים עם חיבור לאינטרנט, חשבון כיתתי לתוכנת טינקרקד, מדפסת תלת מימד.

מטרות לימודיות: שהתלמידים יצליחו בכוחות עצמם לחקור סוג של דג, ידעו וילמדו שיש סוגים שונים וילמדו את מבנה הדג ואיך הדגים חיים מתחת למים בשונה משאר החיות שרואים ופוגשים ביום יום.



מיומנויות נוספות: תכנון שלבי העבודה, תוך לקיחה בחשבון את זמן ההדפסה והשגת מדפסת פנויה.

הרחבות אפשריות: הדפסת הדגים על פי כללי הרחיצה.

לפני הפרוייקט - הכנות המורה: הכנת דף ת.ז לדג עבור התלמידים.

הזנת המדפסת בחומר ההדפסה.

מיומנויות נדרשות בטינקרקד: מיומנויות עבודה בסיסית עם צורות, העתקה, הדבקה, שינוי צורות, קביעת רוחב וגובה של צורה, שליחה להדפסה.

מהלך היחידה

שיעור 1

פתיח- כל תלמיד פותח במחשב באתר מט"ח סרטון 'צלילה בים סוף' ושואלים אותם: "אלו דגים מופיעים בסרטון זיהיתם מתוך התמונות שמופיעות? נסביר לילדים שאנשים משתמשים עכשיו בחוש הראייה שלנו.

לאחר שזיהו את הדגים התלמידים ממשיכים למשימה הבאה.

לְכָל דָג צוּרָה וְצֶבַע מִשֶׁלוֹ. חוּשׁ הָרְאִיָה מְאַפְשֵׁר לָנוּ לִקְלֹט צְבָעִים וְצוּרוֹת וְכָךְ לְהַכִּיר וְלַחְקֹר אֶת סְבִיבתֵנוּ.


לְכָל דָג צוּרַת גוּף וְצֶבַע מִשֶׁלוֹ, אֲבָל לְכָל הַדָגִים יֵשׁ אֶת אוֹתָם אֵיבָרִים. התלמידים יראו מבנה של דג ושמות של כל איבר ויצטרכו לזכור כמשימה לגרור שם של האיבר ולשים במקום הנכון על תמונה של דג.

שיעור 2

מתוך שקופית של תמונות של דגים שהמורה מציג כל ילד יבחר דג שאליו התחבר במראה ובצורה, ימצא חומר מידע מתוך האינטרנט על הדג וימלא דף ת"ז שהמורה מחלק.









שיעור 3



התלמיד יפתח את תוכנת טינקרקד ויבנה את סוג הדג שבחר בעזרת הכלים שלמדנו במהלך השיעורים.

המידות של הדג צריכות להיות ע"פ הקריטריונים שהמורה תתן למעשה גודל של דג אמיתי שיוצג בסוף בתוך אקווריום. בסיום העבודה בתוכנה התלמיד ישלח את הדג שהכין להדפסה. לאחר ההדפסה התלמיד יצבע את הדג בטושים ארטליין נגד מים ע"פ הצבעים שתואמים לסוג שבחר. כל תלמיד יניח את הדג שיצר בתוך אקווריום עם מים.

נספח- ת"ז


הערך המוסף בשימוש בהדפסה בתלת מימד לתהליך : בהמשך לעבודת החקר, בה התלמידים עבדו וחקרו את עולם הדגים. אנו שואפים להגיע לכך שהתלמידים יתכננו באמצעות תוכנת טינקרקרד וייצרו את הדג עליו בחרו לבצע את העבודה. אנו חושבות ומאמינות כי יצירה של תוצר באופן עצמי יספק לתלמיד התלהבות וימחיש לו טוב יותר את הפרטים שרכש במהלך עבודת החקר. בעקבות העבודה, התלמיד ירכוש ידע על מבנה הדג : סנפירים, זימים, סנפיר הזנב ועוד. אנו מצפות ממנו שיישם את היידע שרכש לשם בניית הדג, ע"י כך שיפעיל חשיבה יצירתית, ראיה מרחבית, פתרון בעיות, תשומת לב לפרטים, התייחסות לשיווי משקל על מנת שהדג יצוף ויוכל כאילו לשחות במים. בהמשך לקריאת מאמרו של של פאפרט על שמונת הרעיונות הגדולים: הרעיון הראשון הוא למידה על ידי עשייה. כאשר אנו מתנסים בבניית דגם עליו למדנו וחקרנו, הלמידה תהיה טובה ומשמעותית יותר. ברעיון השני שימוש בטכנולוגיה למטרת יצירה, מאפשרת יצירת דברים עשירים הרבה יותר. וניתן ללמוד הרבה יותר תוך כדי יצירתם, ברעיון השלישי, מציין כי למידה מתקיימת כאשר אנחנו לומדים ועובדים טוב יותר כשאנו נהנים ממה שאנחנו עושים, אנו מאמינות כי התלמידים יהנו מעצם היצירה. בנוסף, התלמידים צריכים לתכנן את זמני העבודה.




285 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page