top of page

שמונת הרעיונות הגדולים של פאפרט

עודכן: 27 במאי 2020


שמונה רעיונות גדולים מאחורי מעבדת הלמידה הקונסטרוקציוניסטית

מאת ד"ר סימור פאפרט


הערה: סימור פאפרט הוא אבי גישת הקונסטרוקציוניזם בחינוך, שראה את תהליכי הלמידה כבנייה מחדש של ידע (על-ידי הלומד) במקום העברת ידע (על-ידי המורה). התיאוריה גורסת שהלמידה היא יותר אפקטיבית כשכחלק מתהליך הלמידה הלומד בונה בעצמו מוצר/תוצר בעל משמעות עבורו.


הרעיון הגדול הראשון הוא למידה על ידי עשייה: אנו למדים טוב יותר כאשר הלמידה היא תוך כדי עשייה של דבר שבאמת מעניין אותנו. ובכלל, הלמידה הטובה ביותר היא עצם השימוש בחומר שנלמד כדי לעשות מה שאנחנו באמת אוהבים.


הרעיון הגדול השני הוא טכנולוגיה כחומר בנייה: השימוש בטכנולוגיה למטרת יצירה, מאפשר לך ליצור דברים עשירים הרבה יותר. וניתן ללמוד הרבה יותר תוך כדי יצירתם, בעיקר בנושא הטכנולוגיה הדיגיטלית: מחשבים מכל הסוגים, הכוללים גם את הלגו הנשלט על-ידי מחשב במעבדה שלנו.


הרעיון הגדול השלישי הוא כיף קשה: אנחנו לומדים ועובדים בצורה הטובה ביותר כאשר אנו נהנים ממה שאנחנו עושים. אמנם הכוונה אינה לכיף "קל", אלא ההנאה הטובה ביותר היא דווקא בכיף ה״קשה״. למשל, גיבורי הספורט שלנו מתאמנים המון כדי להשתפר בספורט שלהם, הנגרים המוצלחים ביותר נהנים מעבודות הנגרות, איש עסקים מצליח נהנה מעבודה קשה לצורך ביצוע העסקאות.


הרעיון הגדול הרביעי הוא ללמוד ללמוד: תלמידים רבים חושבים ש"הדרך היחידה ללמוד היא שילמדו אותם", אלא זה בדיוק מה שמכשיל בבית הספר ובחיים בכלל. אף אחד לא יוכל ללמד אותך את כל מה שצריך לדעת, אחריות הלמידה היא עליך.


הרעיון הגדול החמישי הוא תכנון הזמן: הזמן המתאים עבור העבודה. תלמידים בבית הספר רגילים שמקציבים להם חמש דקות לעבודה אחת, או שעה למשימה אחרת. במידה והם לא מקבלים משימה הם מתחילים להשתעמם. אך החיים אינם כאלה, עליך ללמוד לנהל את הזמן בעצמך כדי להצליח. זהו הלקח הקשה ביותר עבור רבים מתלמידינו.


הרעיון הגדול השישי הוא הגדול מכולם - אתה לא יכול להצליח אם לא נכשלת קודם: שום דבר מהותי לא עובד בניסיון הראשון. הדרך היחידה להצלחה היא באמצעות למידה מעמיקה של הטעויות כאשר נכשלים. על מנת להצליח, צריך את החופש להיכשל בדרך.


הרעיון הגדול השביעי הוא לעשות בעצמנו את מה שאנחנו מבקשים מהתלמידים שלנו: אנו לומדים ללא הפסקה. לכן, צברנו ניסיון רב של פרויקטים דומים אחרים, אך כל פרויקט הוא שונה. בדרך כלל אי אפשר לדעת מראש איך זה יעבוד בסוף. אנחנו נהנים מהעשייה גם אם אנחנו יודעים שהדרך תהיה קשה. כמו כן, אנו יודעים שצריך לתכנן את הזמן כדי להצליח בפרויקט, ואל כל קושי שניתקל נדע להתייחס כהזדמנות ללמוד. השיעור הטוב ביותר שאנו יכולים להעביר לתלמידינו הוא להראות להם את המאבקים שלנו בתוך תהליכי הלמידה.


והרעיון הגדול השמיני והאחרון- אנחנו נכנסים לעולם הדיגיטלי שבו הכרת הטכנולוגיה הדיגיטלית חשובה לא פחות מקריאה וכתיבה: כלומר, למידת טכנולוגיה ומחשבים היא חיונית לעתיד של התלמידים שלנו, עם זאת המטרה החשובה ביותר היא שימוש בטכנולוגיה עכשיו, כדי ללמוד באמצעותה על כל הדברים האחרים.


לקריאת המאמר באנגלית: http://stager.org/articles/8bigideas.pdf




600 צפיות70 תגובות
bottom of page